När du vet att du vill att ditt företag, organisation eller verksamhet kunde
arbeta mycket mer innovativt. På samma sätt som många produkter stöps i samma
form har organisationer också en tendens att kopiera varandras sätt att arbeta.
Om man gör saker på ett liknande sätt är det svårt att sticka ut med sina
produkter eller tjänster. Ungefär samma input ger ungefär samma output.
Vi har utvecklat ett webbaserat mätinstrument (Innovation P B.A.S.) som
mäter en organisations innovativa potential. Det är baserat på en
doktorsavhandling gjord på Chalmers i Göteborg som har kartlagt och
problematiserat vilka variabler i organisationen som påverkar
innovationskraften. Det skiljer sig mot rådande synsätt om att (ofta udda)
individer styr innovationen på ett slumpmässigt, oförutsägbart sätt. Vi menar
att innovationskraften går att öka på ett systematiskt och medvetet sätt. Vi
tror oss med detta instrument kunna göra en bedömning av innovationspotentialen
i en organisation, vad som hämmar den och vad som stödjer den. Det ger en
utmärkt utgångspunkt för att på ett fokuserat sätt leda organisationen i en mer
innovativ riktning.
Varför inte låta oss sitta ner en stund och prata igenom vilka frågor du har
kring innovation i din organisation. Kanske finns svaret mycket närmare än vad
du trott.